Хорольська районна рада серед переможців конкурсу «Кращі практики місцевого самоврядування»

Яскравим завершальним акордом року, що минув, стала підсумкова конференція та церемонія нагородження переможців конкурсу «Кращі практики місцевого самоврядування» у 2018 році. Зазначимо, що це вже сьомий поспіль професійний конкурс, що відбувається в Україні з2012 року за унікальною методологією Ради Європи. Його організовує і проводить Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства в партнерстві з Програмою Ради Європи «Децентралізація і реформа місцевого самоврядування в Україні». Конкурс вирізняє високу ефективність результатів: банк найсміливіших оригінальних новацій та напрацювань (їх вже понад 200!), реалізованих і перевірених практикою місцевого самоврядування, котрі додалися  до безцінної скарбнички національного досвіду.

 

Тож 18 грудня  минулого року  в столиці, в Клубі Кабінету Міністрів на найвищому державному рівні вшанували учасників і переможців цього творчого суперництва – органи місцевого самоврядування, які у 2016-2017 рр. розробили і впровадили найефективніші інноваційні проекти і програми розвитку.  На четвертому році децентралізації, яка упевнено крокує Україною, дедалі зрозуміліше, що український муніципальний актив не лише серцем і розумом сприйняв новації, а й вже зумів перетворити їх у зрозумілі стратегії та плани, які нині наполегливо втілює в реальне життя.
Захід відбувся під головуванням Віце-прем’єр-міністра – Міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Геннадія Зубка, який назвав кращі практики місцевого самоврядування об’єктивним показником лідерства місцевої влади і громад в процесах децентралізації.
Як розповіла державний експерт директорату з питань розвитку місцевого самоврядування, територіальної організації влади та адмінтерустрою Мінрегіону Наталія Яровенко, на конкурс надійшло 164 заявки. Конкурсна комісія визначила 34-х фіналістів, котрі  пройшли найприскіпливіший відбір  та стали фіналістами згаданого творчого змагання і отримали дипломи та відзнаки конкурсу. З-поміж них – 3 обласні ради, 5 районних, 12 міських, одна сільська, 2 селищних і 11 сільських, селищних і міських рад об’єднаних територіальних громад у таких темах: 1. Практики розвитку, засновані на власних стратегіях, проектах та ресурсах. 2. Формування безпечного життєвого середовища. 3. Інклюзивність регіонального та місцевого розвитку.
Хорольською районною радою за ініціативи заступника голови районної ради Романа Гловацького було підготовлено проект для участі в конкурсі «Кращі практики місцевого самоврядування» з теми «Інклюзивність регіонального та місцевого розвитку». Розробником проекту стала Ніна Ковальова, головний спеціаліст відділу підготовки інвестиційних проектів, кадрової роботи та звернень громадян районної ради, участь у розробці проекту взяв відділ освіти, молоді та спорту районної державної адміністрації.
Переможці конкурсу отримали дипломи першого, другого і третього ступенів почесний знак Мінрегіону та Ради Європи «Кристал» та спеціальні відзнаки від уряду. А також унікальну можливість презентувати свої напрацювання в столиці на найвищому рівні, а згодом завдяки Раді Європи ще й матимуть нагоду порівняти власні здобутки із досягненнями своїх зарубіжних колег під час навчальної поїздки до однієї з країн – членів Ради Європи.
Водночас Програма Ради Європи «Децентралізація і реформа місцевого самоврядування в Україні» та Мінрегіон запропонували цьогорічним переможцям і номінантам наступних Практик новий формат якомога швидшого і масштабнішого поширення їхнього досвіду через електронну «Галерею інновацій, що змінюють Україну», започатковану на  спеціальному сайті «Рада Європи «Децентралізація і реформа місцевого самоврядування в Україні». Організатори сайту хочуть, щоб Україна знала в обличчя не лише її безстрашних захисників, волонтерів, талановитих співаків чи письменників, непереможних боксерів чи вправних біатлоністів. Упізнаними і шанованими в суспільстві повинні стати й справжні герої децентралізації – талановиті організатори і менеджери місцевого розвитку, генератори найсміливіших планів, амбітних проектів, новітніх управлінських рішень та будівничі нових громад, а отже, і нової України.
За словами Геннадія Зубка, кращі практики місцевого самоврядування - це об’єктивний показник лідерства місцевої влади і громад у процесах децентралізації. Його переможці — найпереконливіший доказ, що успіх там, де є амбітні проекти і реальні плани їхнього впровадження, які приводять до позитивних змін, орієнтованих на розвиток усіх сфер життєдіяльності людини.
Зауважимо, що практика         місцевого самоврядування — це не проект, гарна ідея чи задум. Це вже реалізована справа, яка працює в інтересах громади. Можна побачити її результати, порахувати ефект. Так, для Хорольщини це  інклюзивна освіта, котра має непересічне значення. Адже в Україні набирає потужних обертів освітня реформа, невід’ємною частиною якої є інклюзивне навчання. Мета інклюзивної освіти – створення гідних умов  навчання для дітей з особливими освітніми потребами, впровадження європейських принципів та стандартів життя. 
Інклюзивне освітнє середовище передбачає  надання додаткової допомоги дітям з особливими освітніми потребами. Для забезпечення учасникам освітнього процесу якісних освітніх послуг в інклюзивному класі вводиться посада асистента вчителя. Основною функцією асистента вчителя є співпраця з вчителем класу, що допомагає приділити увагу кожному учню під час освітнього процесу. Окрім того, асистент вчителя допомагає учням із особливими освітніми потребами у виконанні навчальних завдань, залучає їх до різних видів навчальної діяльності. Якщо дитина не  взмозі  сама перебувати в закладі освіти – її супроводжує асистент дитини. Асистентом дитини може бути один із батьків, особа уповноважена ними, соціальний працівник.
На початок ІІ семестру інклюзивне навчання організоване у  6 закладах освіти району: Хорольській СШ І-ІІІ ступенів №1, Хорольській гімназії, Хорольській СШ І-ІІІ ступенів №3, Хорольському НВК,  Вишняківській ЗОШ І-ІІІ ступенів, Петракіївському НВК. Відкрито 8 класів з інклюзивною формою навчання для 11 учнів та введено до штатних розписів закладів освіти по 1 ставці на клас асистента вчителя. 
У дошкільних закладах освіти „Капітошка“ с. Староаврамівка та „Веселка“ м. Хорола відкрито по 1 інклюзивній групі для 2 дітей та введено  посади асистента вихователя. 
Для забезпечення освітньо-реабілітаційного процесу в інклюзивних класах із Державного бюджету третій рік поспіль виділяються кошти для проведення додаткових корекційно-розвиткових занять та придбання засобів корекції, обладнання, дидактичного матеріалу, особливих наочних засобів. Зокрема  закладами освіти вже придбано дидактичні набори, пазли, іграшки, мозаїки, кубики, конструктори (з м’яких та твердих модулів); тактильні ігрові панно для розвитку пізнавальних процесів, а саме пам’яті, уваги, уяви, мислення,  дрібної моторики, просторової та часової орієнтації, тренування навичок лічби, письма, читання; м’які куточки „Острівець відпочинку“, сухий душ, які  сприяють зняттю психологічного напруження, стимулюють розвиток тактильних відчуттів, допомагають у сприйнятті простору, збереженні психічного та фізичного здоров’я; столи з піском із підсвіткою, для малювання, сприяють розвитку наочно-образного мислення, просторової орєнтації, розвитку креативності, уяви; світильники проектори „Океан“, „Зоряне небо“, „Водоспад“ сприяють зниженню емоційної напруги та додатковій стимуляції сенсорних систем. 
Консультативно-методичну допомогу у питаннях впровадження інклюзивного навчання забезпечує інклюзивно-ресурсний центр. 
Голова Хорольської районної ради Віра Мартюк в інтерв’ю українському радіо розповіла, що під час зустрічей із дітками  із особливими освітніми потребами, було помітно основну проблему – не можливість спілкуватися між собою  і в загальному середовищі. «Відвідуючи різні свята та заходи шкільні та позашкільні прийшли до єдиної думки із керівництвом відділу освіти, молоді та спорту райдержадміністрації створити Інклюзивно-ресурсний центр і для цього вже багато чого зроблено. На базі Хорольської гімназії діє такий осередок і директор вже призначений. Сформований перелік діток, котрі потребують особливих освітніх  потреб.  Як бачимо підхід держави за останні роки докорінно змінився і це радує. Тому що такі дітки  матимуть змогу розвиватися  на рівних умовах із іншими ровесниками, не будуть обділеними. Приймаючи  районний бюджет  на 2019 рік депутати передбачили понад мільйон гривень. Будуть кошти звичайно із обласної, із державної казни. Потрібно придбати транспорт, щоб до центру  приїжджали дітки і з навколишніх сіл, і навіть з найвіддаленіших, адже подібний заклад у районі єдиний і надзвичайно потрібний. Зроблено чимало роботи, але ще є над чим працювати і працювати», -  відзначила Віра Анатоліївна. Вона вдячна організаторам конкурсу за запрошення. Прослухала презентації інших міст, сіл, громад – і це велика допомога і направлення,  підказка, щоб якість життя району покращувати.

За матеріалами «Вісті Хорольщини»